Vad är skillnaden mellan Google Analytics 4 (GA4) och Universal Analytics 3 (UA) och hur ska man kunna analysera datan i GA4?
Läs vår artikel om skillnader mellan Google Analytics 4 (GA4) och Universal Analytics (UA), framför allt i hur data modelleras och rapporteras.
GA4 och UA: En jämförelse
GA4 använder en händelsebaserad datamodell som skiljer sig från UA:s sidvisningsbaserade modell, vilket påverkar datainsamling och rapportering. GA4 introducerar nya begrepp som aktiva användare, sessioner, visningar och engagemangsgrad, och hanterar konverteringar och händelser på ett annorlunda sätt jämfört med UA.
Skäl till skillnader i siffror mellan GA4 och UA
I GA4 är dataåtkomst fördröjd, vilket kan innebära att viss data, som attribution till trafikkällor, dröjer upp till 7 dagar. GA4 estimerar antalet sessioner, till skillnad från UA. Konverteringar i GA4 kan räknas flera gånger under samma session, och sessioner avslutas inte vid midnatt som i UA. Detta resulterar i att vissa mätetal ändras eller introduceras, exempelvis aktiva användare, medan andra som unika sidvisningar försvinner.
Viktiga dataelement i GA4
Aktiva användare
Universal Analytics visade Totalt antal användare (visas som Användare) i de flesta rapporter, medan GA4 fokuserar på Aktiva användare (visas också som Användare). Termen Användare är alltså samma, men beräkningen av mätvärdet skiljer sig åt, eftersom UA använder Totalt antal användare och GA4 använder Aktiva användare.
Beroende på hur ofta användarna återkommer till din webbplats kan mätvärdet Totalt antal användare i UA och mätvärdet Aktiva användare i GA4 vara mer eller mindre lika.
Sessioner
Visar det totala antalet sessioner som skett under perioden. En session påbörjas när en besökare kommer in på sajten och avslutas vanligtvis efter 30 min inaktivitet.
Antalet sessioner i GA4 kan vara lägre än antalet sessioner i UA. Anledningen är att GA4 inte skapar en ny session när kampanjkällan ändras mitt under sessionen, vilket UA gör.
Till exempel, om en session sträcker sig över en dagsgräns, till exempel om den inleds kl. 23.55 och slutar kl. 00.05, betraktas den som en enskild session men räknas en gång per dag.
Visningar
GA4 räknar visningar som det totala antalet visade sidor och appskärmar, till skillnad från UA som inkluderade unika sidvisningar. Unika sidvisningar är alltså helt borttaget i GA4.
Nu tittar man på totala antalet visade sidor, upprepade visningar av en enskild skärm eller sida räknas.
Genomsnittlig tid per session
Visar den genomsnittliga tiden per session från organiskt sök.
Engagemangsgrad
Engagemangsgraden är procentandelen engagerade sessioner på din webbplats eller i din app. Avvisningsfrekvensen är motsatsen till engagemangsgraden. Den utgör procentandelen sessioner som inte var engagerade sessioner.
Med andra ord kan du använda engagemangsgrad för att mäta procentandelen besök på din webbplats eller i din app som inbegrep någon form av meningsfullt engagemang.
Exempel
En användare besöker din webbplats, läser innehåll i mindre än tio sekunder och lämnar sedan webbplatsen. Medan hen var på din webbplats utlöste hen inga händelser och besökte inga andra sidor.
Detta räknas inte som en engagerad session eftersom användaren inte uppfyllde något av kriterierna för en engagerad session (sessionen var kortare än tio sekunder, ingen konverteringshändelse inträffade och det skedde inte minst två sid- eller skärmvisningar). Om detta var den enda sessionen på din webbplats skulle engagemangsgraden vara 0 % och avvisningsfrekvensen 100 %.
Konverteringar
I GA4 mäts alla konverteringar via händelser, till skillnad från UA som använde mål och e-handelstransaktioner.
Antal händelser
Visar totala antalet händelser/event som skett på siten. Man kan själv skapa anpassade händelser i GA4 när det inte finns några andra händelser som är lämpliga för den aktuella situationen. Anpassade händelser visas inte i de flesta standardrapporter (i GA4). Därför måste man skapa anpassade rapporter för att få meningsfulla analyser. För att skapa en anpassad rapport går du in i "Explore" i GA4 och skapar en egen rapport och kopplar olika parametrar, baserad på vilken data du vill få fram.
Händelser per användare
Visar genomsnittet av antalet händelser per användare.