🎄 Vi har öppet som vanligt med support 9-17 och jour 24/7 t.om Fre 20:e December 2024. Under julhelgen hänvisar vi till vår mailsupport eller jourtelefon för akut hjälp. Tors 2a Januari är vi tillbaka som vanligt!
Responsiv webbdesign
Idag är det standard med responsive web design (responsiv webbdesign), men det har inte alltid varit så. (kan vara bra att veta för eventuella kids som läser detta efter min bortgång). Bara för några år sedan så byggde man ofta hemsidor som hade en fast bredd - vilket många i min generation och högre känner igen. När jag började med hemsidor på 90-talet så var det 640 pixlar man fick förhålla sig till (minus browser-ram och ev "designram" + marginal) innan själva texten eller designen kund börja. En typ-webbdesign från den tiden var alltså kanske 500-pixlar breda. Fast. Fastspikat!
Allt eftersom att datorerna blev snabbare så blev även skärmarna billigare och större, och upplösningarna högre och högre. Från 640 pixlar till 800, 1024, 1280, 1400, 2048.. osv. Idag sitter många på upplösningar runt 2500-3000, och ibland på 5120 pixlar! i Bredd!
Det är därför som så många "gamla" hemsidor ser så bedrövliga ut. De är fångade, i sina pixlar. I sin egen bredd, och betraktas som små, statiska och icke-relevanta, i dagens samhälle. Det är fruktansvärt.
OK - nog om historia, vad är då responsiv webbdesign?
Jo - responsiv webbdesign betyder helt enkelt att storleken på hemsidan anpassas tillsammans med storleken på skärmen. Ju bredare skärm - ju bredare hemsida! På samma sätt, när skärmen krymper - eller kanske till och med "byter enhet", dvs hoppar över till ett mobilt-läge, eller en upplösning för iPads och andra surfplattor. Det ger hemsidan en helt annan stil. Och rent designmässigt - och kommunikativt, så är det viktigt att förstå fördelarna - och nackdelarna med en sådan här design. (Det är en hel artikel bara det... läs exempelvis vårt inlägg om långa-långa-långa hemsidor.).
Är det några fall där responsiv webbdesign är fel?
För de allra flesta av våra kunder - nej. Man ska göra sin hemsida responsiv. Det finns inget alternativ. Sedan mitten av 2021 så tänker även Google "mobile-first", dvs först mobil - sedan desktop. För vissa typer av siter, shoppar eller system så KAN det eventuellt finnas en anledning att skapa en egen speciell mobil sida.
Slutsats
- När man bygger en hemsida idag - så måste man bygga den "10 gånger". Varje skärmupplösning, varje device, varje version av varje webbläsare. Om ni tyckte att det var enklare förut, så beror det på att det är rätt mycket mer idag som man måste ta hänsyn till som webbdesigner!
- Köp bara en hemsida om den är responsiv! 😘
Robert Edvardsson
Fredrik Elneus
Byråchef, fredrik@sphinxly.se