En ny fräsch webbplats kommer ge dig fler kunder. Eller?!
Dessvärre så är det inte alltid så enkelt. Har du en webbplats som idag är helt ouppdaterad, är baserad på gammal teknik, är omöjlig att uppdatera och som du skäms för - så absolut. Det kanske är bäst att börja från början, och skapa en struktur som verkligen är anpassad och strömlinjeformad efter era behov. Men säg att ni har en hyfsat OK sida som ändå som konverterar. Den känns kanske lite gammal, innehållet kan vara bättre, men du får fortfarande höra att era kunder gillar den och ni får ju faktiskt en och annan ny kund via hemsidan. Då är det inte lika svart och vitt längre.
Det värsta som kan hända är faktiskt att ni skapar en ny webbplats som är snygg och som följer alla moderna trender - men som ganska snart visar sig ge dig färre kunder än din gamla tråkiga webbplats.
Gör som Coca-Cola.
Det finns en anledning till att blocket.se ser ut som det gör, eller varför aftonbladet.se ser likadan ut som för 15 år sedan. Det finns en väldigt tydlig anledning till varför Arlas ko ser ut som den gör, år efter år - och varför man inte ändrar på Coca-cola-flaskans utformning.
Men vänta - säger du, Coca-cola flaskan och kossan på mjölken ser ju visst annorlunda ut nu än när de lanserades. Ja absolut. Och det är det som är poängen. De gör inte nytt - de optimerar.
För många många år sedan under slutet av 1800-talet lanserades Coca-Cola. Låt oss anta att det i början var en läsk bland många. Efter ett antal år, 1915, så gick Coca Cola ut med en pitch - att designa om flaskan. Resultatet blev den ikoniska formen som vi känner igen än idag. Istället för att vart tionde år ställa till med en motsvarande pitch och designa om flaskan på nytt, så valde Coca-Cola att utveckla och optimera det konceptet som de hade mätt gav ett bra resultat och hög igenkänningsfaktor.
Det här är marknadsföring 1A. Något som är självklart när man pratar om varumärkesstrategi, men som av någon anledning ofta glöms bort när det kommer till webben. Stora företag har ofta koll på detta, men mindre och medelstora företag fastnar ofta i fällan att “göra nytt” för att det ska vara “nytt”. Siter som Amazon, blocket.se, Facebook, Aftonbladet, DI.se och många andra optimerar och utvecklar sin webb, snarare än bygger nytt.
3 saker som gör att du
kan förlora kunder på din nya webb
1) Din nya webbplats är helt enkelt inte användarvänlig. Det som du uppfattade som “tråkigt” och gammalt på er tidigare webbplats var de facto det som genererade flest återkommande kunder. Tänk alltid struktur och konvertering först, och design som ett sista steg. Ett exempel: idag är det väldigt många som bygger “one-page” webbar. En lång sida där allt innehåll finns tillgängligt direkt. Det känns fräscht. Det känns trendigt. Men oops, helt plötsligt så saknar du de nödvändiga undersidorna som gör att ni hittas på Google. Och dessutom så blir dina besökare förvirrade av 20 olika budskap och blinkande knappar på din startsida, istället för det tydliga budskapet som du hade tidigare. Men det är fräscht, eller hur?
2) Du har glömt att analysera och testa. Det finns enkla och billigare metoder för att testa vad det är som fungerar på er webbplats idag, och sedan arbeta med att göra dessa delar ännu vassare. Ofta finns kunskapen redan i webbplatsens statistik eller hos den som tar emot frågor och förfrågningar via webben. Glöm inte att bäst resultat får man ofta genom att göra små förändringar, följa upp, och sedan göra fler förändringar. Det gör det även väldigt enkelt att backa - om man märker att något gav ett sämre resultat än tidigare. (Har man precis lanserat en helt ny webbdesign så biter man nog ihop snarare än byter tillbaka). Man kan även ställa flera olika budskap eller designelement emot varandra i form av A/B-testing, för att hela tiden ligga steget före.
3) Du har inte tänkt på SEO och konvertering. När du gör en ny design, eller optimerar din befintliga webbplats - utgå alltid ifrån målbilden, och lägg på designen sist. Vill du ha fler kunder - se till så att det är tydligt vad ni gör, och att det är enkelt att ta kontakt. Om ni har en bild på månen eller en isbjörn är oftast inte det viktigaste. Vill ni komma högst upp i sökmotorer - se till så att ni har relevant och intressant innehåll och en tydlig och sökbar struktur.
Robert Edvardsson
Fredrik Elneus
Byråchef, fredrik@sphinxly.se