Kontakt
robert8
freddan5
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.03.03
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.11.01
Pata
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.10.37
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.10.20
avatar
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.15.03
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.09.31
T0CBF5ALS-U066G82ANLA-0953f9bc2979-512
Skärmavbild 2022-02-21 kl. 08.59.33

Berätta om er verksamhet, er vision och ert nuläge. Vi återkommer oftast redan samma dag

Jag är...
Jag vill...
Mitt största problem är...
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.03.03

Erika Bonér

2025-01-10

Så bygger du trust 2025! Om er webbplats inte längre representerar er image, är seg eller osäker, eller om ni inte kan hantera innehållet, Börja här: ladda ned "Förenklat underlag för förstudie, Webbplats" ✅

freddan5

Fredrik Elnéus

2025-01-29

Inför 2025 bör svenska webbplatser notera 28 juni 2025 för EAA (tillgänglighet) och NIS2-krav kring slutet av 2024. Glöm inte GDPR, DSA och kommande AI Act/ePrivacy-förordningen. Läs mer

robert8

Robert Edvardsson

2025-01-29

Därför ska du bygga din webbplats med Headless CMS: 💫 a) Snabbare, Säkrare och mer Flexibelt. b) Tekniskt oberoende c) Underhållsfritt och skalbart utan 3:e-parts plugins. Framtidssäkra er webb: Läs mer här

avatar

NiclasV

2025-01-02

Tips, klicka på cirkeln här ovanför för att testa nightmode! Om du inte väljer aktivt så synkas nightmode med dina systeminställningar ☀️🌒 Varför har inte alla moderna siter nightmode? 🤔

Skärmavbild 2022-02-21 kl. 08.59.33

Klobber

2025-02-08

Med AI kan du hålla flera språkversioner 🇸🇪🇺🇸🇩🇪 av din webbplats uppdaterade nästintill direkt - med ett knapptryck! Varför inte sälja bredare under 2025? Enbart för Easyweb-siter: Jag vill veta mer

När ska man tänka mobile first?

Idag är det många företag som har sin huvudsakliga målgrupp i mobilen. Men gäller det verkligen alla? När ska man designa primärt för mobiltelefoner, eller primärt för desktop? Är det omodernt att designa för desktop – ska man skippa det helt?

Det är ganska lätt att ta fram statistik över hur din hemsida används. Många kör med Google analytics eller liknande verktyg (Man kan även se detta direkt i Easyweb), och kan snabbt få fram en bild över hur hemsidan används idag. Sanningen är att allt större del av besökarna i de flesta branscher surfar mobilt – men självklart så skiljer dig detta stort från bransch till bransch.

Är er verksamhet B2B så sitter förmodligen er huvudsakliga målgrupp framför en större skärm under arbetstid, och besöker din hemsida på det sättet, 9-5.

Jobbar ni inom snabbrörliga konsumentprodukter eller tjänster, så används er hemsida med stor sannolikhet primärt under ledig tid – dvs ofta via mobila enheter.

Generellt gäller även att ju yngre målgrupp man har, desto större andel av besökarna kommer att besöka dig via mobilen.

Det viktiga är såklart att lära känna sin egna unika målgrupp - innan man börjar generalisera allt för mycket.

Så åter till statistiken då. Hur det ut?

Vi samlar data och statistik för samtliga av våra kunder, och går löpande genom det vi upptäcker för att se hur hemsidans innehåll och struktur kan optimeras för att öka konvertering och användarvänlighet.

Här är några skarpa exempel från våra kunder som vi iakttagit:

  • Stort IT-bolag, c.a 100 besökare per dag, betydligt mindre under helg – c.a 80% desktop och 15% mobilt.
  • Stor restaurangkedja, c.a 1.500 besökare per dag, mer mot helgerna, c.a 40% desktop och 55% mobilt.
  • Nischade produkter mot "hästtjejer", c.a 100 besökare per dag, mer mot helgerna, c.a 20% desktop och 75% mobilt.

(De försvunna procenten är "övrigt", ex iPads, bottar/övrigt etc - om du undrade 🤗

Magiska formeln - ju yngre målgrupp, ju mer snabbrörliga produkter - desto mer mobilt!

Skapa sen en hemsida som är bäst för din primära målgrupp, men även stabil och grym för din sekundära. Mobilt ska fungera grymt - liksom desktop. (Läs om responsiv webbdesign här). Men när man börjar skissa på ett designupplägg, när man börjar tänka på flödena som ska leda till ditt mål - din konvertering - din "sale"; tänk då - mobile first! .. eller desktop first! Det som blir bäst för dig! 

Robert Edvardsson

VD, robert@sphinxly.se

Fredrik Elneus

Byråchef, fredrik@sphinxly.se

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sphinxly AB använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.