Kontakt
robert8
freddan5
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.03.03
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.11.01
Pata
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.10.37
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.10.20
raw
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.15.03
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.09.31
T0CBF5ALS-U066G82ANLA-0953f9bc2979-512
Skärmavbild 2022-02-21 kl. 08.59.33

Berätta om er verksamhet, er vision och ert nuläge. Vi återkommer oftast redan samma dag

Jag är...
Jag vill...
Mitt största problem är...
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.03.03

Erika Bonér

2025-01-10

Så bygger du trust 2025! Om er webbplats inte längre representerar er image, är seg eller osäker, eller om ni inte kan hantera innehållet, Börja här: ladda ned "Förenklat underlag för förstudie, Webbplats" ✅

Skärmavbild 2022-02-21 kl. 08.59.33

Klobber

2025-02-08

Med AI kan du hålla flera språkversioner 🇸🇪🇺🇸🇩🇪 av din webbplats uppdaterade nästintill direkt - med ett knapptryck! Varför inte sälja bredare under 2025? Enbart för Easyweb-siter: Jag vill veta mer

robert8

Robert Edvardsson

2025-04-07

WCAG-krav för BankID med Q-kod, deadline Juli 2025. Har du BankID på din site och använder QR-koden? Från och med Juli så KRÄVS viss nivå av extra tillgänglighetsanpassning. Läs mer...

raw

NiclasV

2025-01-02

Tips, klicka på cirkeln här ovanför för att testa nightmode! Om du inte väljer aktivt så synkas nightmode med dina systeminställningar ☀️🌒 Varför har inte alla moderna siter nightmode? 🤔

freddan5

Fredrik Elnéus

2025-01-29

Inför 2025 bör svenska webbplatser notera 28 juni 2025 för EAA (tillgänglighet) och NIS2-krav kring slutet av 2024. Glöm inte GDPR, DSA och kommande AI Act/ePrivacy-förordningen. Läs mer

robert8

Robert Edvardsson

2025-01-29

Därför ska du bygga din webbplats med Headless CMS: 💫 a) Snabbare, Säkrare och mer Flexibelt. b) Tekniskt oberoende c) Underhållsfritt och skalbart utan 3:e-parts plugins. Framtidssäkra er webb: Läs mer här

Tips: Optimera för konvertering

Allt för många hemsidor idag är byggda med fel tänk. Design kommer före funktion, eller kvantitativt innehåll kommer före kvalitativt innehåll. Vi vill ju alla att våra hemsidor ska "leverera", och ge oss nya affärer - eller hur? Så varför bygger så få hemsidor som verkligen följer den planen?

Konvertering vs optimering

Konvertering är i praktiken den procentandel av dina besökare som faktiskt klickar på "köpknappen" eller lyfter på luren. Så hur får man besökaren att göra det då?

Steg 1, Optimera för konvertering

Steg ett, se till så att din webb är optimalt uppbyggd för att attrahera och generera leads. Du vill ha så många sätt för dina besökare att ta kontakt eller köpa som möjligt, och du vill att det ska vara så få klick - och så kort väg - som möjligt för att nå dit. Kanske kan du ha en köpuppmaning redan på startsidan? Kanske arbetar du med blogg eller artiklar - eller har väldigt många produktsidor som berättar om vad ni erbjuder - men ingen som aktivt "möter besökaren" och "ber" om ett sälj. Tänk på att många av dina besökare idag inte bara kommer in via startsidan, utan för en bra webbplats så kan det vara precis tvärt om. Merparten av dina besökare kommer att landa direkt på en av dina informationssidor. Vad står det om ert företag där? Finns det kontaktperson, formulär, telefonnummer eller "relaterad information" på den sidan som din besökare med största sannolikhet alltså besöker först? 


4 enkla tips till en bättre konvertering:

  1. Se till så att alla dina undersidor välkomnar din besökare och berättar om er verksamhet - inte bara startsidan. (Kom ihåg; en stor andel av dina besökare kommer inte att se din startsida).

  2. Lägg till relaterat material, fler artiklar eller liknande produkter till alla undersidor, så att man inte kommer in i en "återvändsgränd" om man kommer direkt via Google. Det kan också skapa merförsäljning eller informera om något som besökaren kanske inte hade hittat eller sökt på själv.

  3. Säkerställ att du har tydlig kontaktinformation på varje undersida med en uppmaning att ta kontakt. (Tänk på att olika besökare har olika preferenser när det kommer till kontakt. En del föredrar formulär, andra telefon, och någon mail. Varför inte ha alla 3?)

  4. Vill du vara lite extra personlig? Lägg till en kontaktperson på varje undersida. Gärna med bild och ett leende. Det ger ofta värdigt bra resultat...


Steg 2, Exponera och marknadsför

Nu när du har ökat chanserna för att varje undersida genererar kunder, så måste du öka trafiken till din webbplats. Ju fler besökare multiplicerat med din konverteringsgrad = fler kunder. 

Här hamnar det om ren marknadsföring, och en av de mest effektiva kanalerna idag är ju såklart sökmotorer. Vi rekommenderar att du ska arbeta med vad vi kallar för "ärlig SEO", dvs innehållsorienterad optimering utan skumraskfasoner. 

Kortfattat så ska du skapa relevant innehåll (eller "content"), och göra detta attraktivt för både dina besökare och för Google genom att använda rätt teknik, rätt formuleringar och rätt rubriksättning. 


Optimera, konvertera, sälj!

Summa summarum - konvertering är inte rocket science. Precis som sökmotoroptimering så behöver det inte vara krångligt. Det viktiga är att du har en tydlig plan och strategi för hur du uppnår din högsta potential på webben, och sedan följer den, analyserar, utvärderar, och anpassar

En bra hemsida är inte statisk, men den kräver inte att du jobbar ihjäl dig heller. Den ska vara en tänkande, självgående säljare - som man behöver mata och vattna emellanåt för att den ska må bra ;)

Robert Edvardsson

VD, robert@sphinxly.se

Fredrik Elneus

Byråchef, fredrik@sphinxly.se

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sphinxly AB använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.