Kontakt
robert8
freddan5
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.03.03
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.11.01
Pata
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.10.37
Skärmavbild 2023-09-18 kl. 09.10.20
avatar
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.15.03
Skärmavbild 2021-12-09 kl. 22.09.31
T0CBF5ALS-U066G82ANLA-0953f9bc2979-512
Skärmavbild 2022-02-21 kl. 08.59.33

Snacka webb? Fyll i kontaktuppgifter, klicka på skicka! Så hörs vi snart! ✌🏻

freddan5

Fredrik Elnéus

2024-10-03

Under 2025 finns flera viktiga regleringar, trender och tekniska krav som kommer att påverka B2B-företag, fondbolag och andra organisationer med digital närvaro inom EU, inklusive Sverige. Läs mer....

Vem är din besökare? Och vad vill hen?

Varför vill du egentligen ha en hemsida? Är det "för att man ska ha en", eller kan hemsidan tjäna ett större syfte?

Vem är din besökare, och vad vill du att de ska göra?
Att bygga en riktigt bra hemsida är en process som inte bara handlar om design. Innan man över huvud taget börjar titta på design, funktion och innehåll, så måste man ta ett steg tillbaka och fundera över – och identifiera – vem eller vilka olika målgrupper som ni vill ska besöka hemsidan – och vad ni vill att de ska göra där. Man kan med fördel vikta/rangordna målgrupperna mot varandra för att få fram ett ramverk för att kunna prioritera och vinkla sin kommunikation och sitt budskap på rätt sätt.

Exempel: låt oss säga att ni har identifierat följande möjliga målgrupper för er nya hemsida:

  • Potentiella nya kunder
  • Befintliga kunder
  • Personer som söker jobb hos er
  • Ni själva (personal/internt)
  • Externt/press/marknad mm

Vad skulle du säga är det absoluta huvudfokuset? Kan ni rangordna målgrupperna procentuellt? Exempelvis: a) potentiella nya kunder; 50%, c) personer som söker jobb, 25%, övriga målgrupper (b,d,e) 25%. Lyckas man göra detta och stå fast vid analysen så blir det betydligt enklare att skapa en enhetlig och målgruppsanpassad kommunikation, och behålla fokus i designen. Denna grundläggande analys är också något man hela tiden kan återkomma till, för att kontrollera det egentliga behovet av en viss funktion eller ett visst innehåll på hemsidan.

Steg 2 i processen är att definiera enskilda mål för de identifierade målgrupperna. Detta gör man för att kunna förtydliga och fokusera er kommunikation så att man som besökare får exakt rätt budskap presenterat för sig – med rätt genomtänkt CTA ("Call to action", möjlighet till att gå vidare eller ta kontakt med dig) så snabbt som möjligt när man besöker hemsidan. Exempelvis:

  • Potentiella nya kunder, 50%:
    Mål: boka gratis demo/fylla i intresseanmälan
  • Personer som söker jobb, 25%:
    Mål: snabbt se våra lediga tjänster och skicka in sitt CV
  • Övriga målgrupper/ internt:
    Förmedla rätt image, upplevas som seriösa och moderna

När man har definierat de önskade målgrupperna , samt identifierat vad vi vill att besökarna ska göra på vår hemsida – då kan vi börja ta fram konkreta förslag och idéer kring vilken väg som är smartast att gå för att med så enkla och korta vägar som möjligt, ta vår besökare i handen – och leda dem till en affär. Det är ju trots allt både det som du och kunden vill. Självklart så kan det skilja sig väldigt mycket mellan olika verksamheter i hur man jobbar och vad man vill uppnå med hemsidan, men processen är den samma. Slutresultatet kan dock bli väldigt annorlunda och intressant.

Vill du ha hjälp att analysera och identifiera era målgrupper och ta fram en konkret strategi för er hemsida? Kontakta gärna oss på Sphinxly. 

Robert Edvardsson

VD, robert@sphinxly.se

Fredrik Elneus

Byråchef, fredrik@sphinxly.se

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sphinxly AB använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.